Sunday, June 7, 2015

SUNNAH MENYEBUT NAMA BILA DITANYA: Siapa Kamu?

Dari Anas ra. di dalam hadist tentang Isra' yang telah masyhur, dimana ia berkata: Rasulullah SAW. bersabda:
"Kemudian Jibril membawa aku naik ke langit dunia dan minta dibukakan pintu langit,
ketika ditanya: 'Siapa ini?'
Ia menjawab: 'Jibril.'
Ditanya lagi: 'Bersama siapa kamu?'
Ia menjawab: 'Muhammad.'
Kemudian ia naik ke langit kedua, ketiga, keempat, dan seterusnya. Pada setiap pintu langit ditanya: 'Siapa ini?'
Maka ia menjawab: 'Jibril'."
(HR. Bukhari dan Muslim)

Dari Abu Dzar ra., ia berkata:
"Saya keluar pada suatu malam, tiba-tiba saya bertemu dengan Rasulullah SAW. dimana beliau berjalan sendirian. Pada saat itu saya berjalan dalam keadaan terang bulan, kemudian beliau menoleh dan melihat saya, lalu bertanya: 'Siapa ini?'
Saya menjawab: 'Abu Dzar'."
(HR. Bukhari dan Muslim)

Dari Ummu Hani' ra., ia berkata:
"Saya datang kepada Nabi SAW. dan beliau sedang mandi dan ditutupi kain oleh Fatimah, kemudian beliau bertanya: 'Siapa ini?'
Saya menjawab: 'Ummu Hani''."
(HR. Bukhari dan Muslim)

Dari Jabir ra., ia berkata:
"Saya datang kepada Nabi SAW. dan mengetuk pintu, kemudian beliau bertanya: 'Siapa ini?'
Saya menjawab: 'Saya.'
Beliau bersabda: 'Saya, saya', seolah-olah beliau membenci ucapan itu."
(HR. Bukhari dan Muslim)